Tlenoterapia hiperbaryczna jest stosunkowo bezpieczną metodą. Musisz jednak pamiętać, że oddziałuje ona na cały organizm, a co za tym idzie – niektóre schorzenia, przyjmowane leki, bądź inne czynniki mogą wykluczać możliwość udziału w sesji.

Co dyskwalifikuje z udziału w tlenoterapii hiperbarycznej?

Zapoznaj się z listą przeciwwskazań.

Choroby i schorzenia

• Nieleczona odma płucna – bezwzględne przeciwwskazanie. W trakcie dekompresji może dojść do narastania odmy, co stanowi zagrożenie dla życia.
  • Rozsiana choroba nowotworowa – tlenoterapia hiperbaryczna może co prawda być stosowana w celu zwiększenia wrażliwości guza na promieniowanie czy w leczeniu uszkodzeń poradiacyjnych, jednakże rozsiana choroba nowotworowa jest przeciwwskazaniem do HBOT.
  • Rozedma z retencją CO2 – tlenoterapia może powodować bezdech.
  • Padaczka i skłonność do drgawek – nie jest to bezwzględne przeciwwskazanie. Po zastosowaniu odpowiednich leków przeciwdrgawkowych pacjent może zostać poddany tlenoterapii hiperbarycznej.

A dodatkowo: gorączka, infekcje górnych dróg oddechowych, stan zapalny zatok lub ucha, zapalenie nerwu wzrokowego, astma oskrzelowa, wrodzona sferocytoza – ryzyko hemolizy, klaustrofobia.

Przyjmowanie leków i środków leczniczych

• Cytostatyków: doksorubicyny (można poddać się HBOT po 2-3 dniach od przyjęcia tego leku, wcześniejsza tlenoterapia hiperbaryczna może spowodować uszkodzenie mięśnia sercowego), bleomycyny (bezwzględne przeciwwskazanie, nawet po upływie dłuższego czasu od przyjmowania tego leku – antybiotyk ten nasila toksyczne działanie tlenu na płuca, co w połączeniu z tlenoterapią hiperbaryczną może prowadzić nawet do śmierci), cisplatinum (tlenoterapia wzmaga cytotoksyczne działanie tego leku, co powoduje zmniejszenie syntezy kolagenu i fibroblastów, a w konsekwencji utrudnia proces gojenia się ran).
  • Innych leków: disulfiram (lek ten hamuje produkcję dysmutazy ponadtlenkowej – enzymu antyoksydacyjnego, biorącego udział w usuwaniu reaktywnych form tlenu), mafenide acetate (środek stosowany w leczeniu oparzeń i związanych z nimi infekcji ran oparzeniowych, w połączeniu z tlenoterapią hiperbaryczną opóźnia gojenie się ran).

Inne przeciwwskazania

• Przebyte operacje zatok, ucha i klatki piersiowej.
  • Nurkowanie, lot samolotem w ciągu ostatnich 24H przed sesją.
  • Ciąża (niezależnie od stopnia zaawansowania jest przeciwwskazaniem – poza nagłymi stanami, jak zatrucie tlenkiem węgla).
  • Rozruszniki serca, wszczepiony aparat słuchowy, elektroniczne implanty medyczne (wysokie ciśnienie panujące w komorze w trakcie sesji może powodować deformację niektórych elementów).

Sprawdź także możliwe powikłania.