Zobacz, jak tlenoterapia może wpłynąć na Twój organizm

Ten rodzaj terapii może pochwalić się udowodnionym działaniem wspierającym leczenie wielu chorób oraz schorzeń. Zobacz najczęstsze wskazania do tlenoterapii.

Zespół stopy cukrzycowej

Cukrzyca to choroba metaboliczna, w przebiegu której dochodzi między innymi do zmian w małych naczyniach krwionośnych, określanych jako mikroangiopatia. Jednym z najczęstszych powikłań jest tak zwany zespół stopy cukrzycowej. Charakteryzuje się on niedostatecznym ukrwieniem stóp, co predysponuje do tworzenia trudno gojących się ran i owrzodzeń. Leczenie zespołu stopy cukrzycowej jest trudne, długotrwałe i wymaga zaangażowania lekarzy różnych specjalizacji. Brak leczenia lub leczenie nieprawidłowe, może prowadzić do martwicy, a nawet amputacji kończyny.

Głównym celem tlenoterapii hiperbarycznej w leczeniu zespołu stopy cukrzycowej jest ograniczenie infekcji, działanie toksyczne na bakterie beztlenowe oraz poprawienie gojenia się ran. Badania potwierdziły, iż zastosowanie tlenu hiperbarycznego doprowadziło u części chorych do znacznej poprawy, a nawet całkowitego zagojenia się ran, dzięki czemu udało się uniknąć amputacji czy też zmniejszyć jej zakres. Terapia ta zmniejsza także ryzyko innych powikłań cukrzycy jak: udar mózgu, zawał serca czy zakrzepica.

Trudno gojące się rany

Tlen hiperbaryczny powoduje zwiększenie dopływu tlenu do uszkodzonych tkanek. W normalnych warunkach tlen transportowany jest głównie przez hemoglobinę znajdującą się w erytrocytach. W uszkodzonych obszarach przepływ krwi jest utrudniony, a erytrocyty nie mogą przedostać się przez zwężone naczynia. Pod wpływem tlenu hiperbarycznego następuje poprawienie ukrwienia tego obszaru dzięki efektowi Robin Hooda, który polega na poprawieniu przepływu tlenu w obszarach niedotlenionych kosztem tkanek dobrze natlenionych, poprzez rozszerzenie zwężonych, czy nawet zamkniętych naczyń i jednoczesne zwężenie tych, które są rozszerzone. Nie oznacza to jednak, że ograniczony jest dostęp tlenu do ważnych organów.

W warunkach hiperbarycznych tlenu jest tak dużo, że nie tylko hemoglobina jest jego nośnikiem, lecz także osocze. Tworzenie się naczyń krwionośnych powoduje powstawanie nowych kanałów, którymi tlen dociera do tkanek, gdzie może pobudzić komórki odpowiedzialne za mechanizmy obronne. Dzięki temu tlenoterapia hiperbaryczna jest świetnym uzupełnieniem w leczeniu trudno gojących się ran, oparzeń, odleżyn, przeszczepów skórnych, martwiczych infekcji tkanek miękkich, zespołu zmiażdżenia czy uszkodzeń poradiacyjnych tkanek.

Choroby skóry

Skóra stanowi barierę chroniącą organizm przed czynnikami zewnętrznymi. Utrzymanie jej w dobrej kondycji ma jednak znaczenie nie tylko dla zdrowia, lecz także dla samopoczucia. Chorobom skóry, takim jak łuszczyca, egzema, atopowe zapalenie skóry, trądzik, towarzyszy szereg zmian, które ciężko jest ukryć. Jest to źródłem wielu kompleksów, które mogą wręcz prowadzić do wycofywania się chorych z życia społecznego. Często towarzyszący tym schorzeniom nawrotowy i uporczywy świąd zmusza, zwłaszcza dziecko, do drapania się co z kolei jeszcze bardziej podrażnia skórę, powodując jej uszkodzenie. Przy zaostrzeniu choroby, rumień i wszechogarniający świąd uniemożliwiają wręcz normalne funkcjonowanie, a powstające na powierzchni skóry rany powodują, że staje się ona podatna na zakażenia zarówno wirusowe (opryszczka), bakteryjne (gronkowiec), jak i grzybicze (grzybice stóp).

Tu z pomocą przychodzi tlenoterapia hiperbaryczna. Dzięki lepszemu dotlenieniu tkanek, poprawie mikrokrążenia, dochodzi do zmniejsza zaczerwienienia i obrzęku. Tlen hiperbaryczny działa też bakteriobójczo oraz pobudza organizm do wytwarzania kolagenu i elastyny, co znacząco przyspiesza proces gojenia się ran. Jednak to nie wszystko. Tlen hiperbaryczny oczyszcza organizm poprzez przyspieszanie usuwania z niego toksyn dzięki czemu nie tylko pomaga w leczeniu skutków, lecz także przyczyn choroby.

Choroba wieńcowa i zawały serca

Podstawowym zadaniem układu krwionośnego jest rozprowadzanie tlenu i substancji odżywczych po całym organizmie, usuwanie produktów przemiany materii, dwutlenku węgla. Od jego sprawnego funkcjonowania uzależnione jest prawidłowe działanie innych narządów. Rolę pompy napędzającej cały ten układ pełni serce, dlatego niezwykle istotne jest utrzymanie go w jak najlepszej formie.

Większa przenikalność i w rezultacie większy dopływ tlenu do serca pomaga utrzymać je w dobrej kondycji, zapobiegając jego uszkodzeniom. Dzięki tlenoterapii zwiększa się także elastyczność ścianek żył, dochodzi do rozrzedzenia krwi, co bezpośrednio wpływa na poprawę ukrwienia tkanek i narządów. Tlenoterapia hiperbaryczna wspiera także leczenie uszkodzeń serca, zmniejsza obszary objęte martwicą po chorobie wieńcowej czy zawale. Dzięki tej terapii poprawia się także rytm serca, zwiększa pojemność minutowa a także obserwuje się wzrost tolerancji organizmu na aktywność fizyczną.

Udar mózgu

Do prawidłowego funkcjonowania, mózg potrzebuje bardzo dużej ilości tlenu. Dzięki tlenoterapii w warunkach podwyższonego ciśnienia bariera krew-mózg staje się bardziej przepuszczalna, co w połączeniu z pobudzaniem do tworzenia nowych naczyń krwionośnych powoduje, że do komórek nerwowych dociera więcej tlenu i substancji odżywczych.

Dzięki tlenoterapii możemy więc wspomóc funkcjonowanie naszego układu nerwowego, ale to nie wszystkie korzyści tej metody. Tlen hiperbaryczny może zmniejszyć także stopień uszkodzenia mózgu w wyniku wylewu czy udaru i przyspieszyć rehabilitację. Wyniki badań potwierdzają zmniejszenie obrzęku mózgu oraz pobudzenie uśpionych (nieczynnych) komórek. Prowadzi to do zwiększonej aktywności mózgu, poprawienia koncentracji oraz łagodzenia stanów depresyjnych.

Autyzm i inne zaburzenia neurorozwojowe

Zaburzenia neurorozwojowe to szerokie pojęcie obejmujące nieprawidłowości rozwoju ruchowego, intelektualnego czy też społecznego. Leczenie dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi jest bardzo trudne, wymaga działania wielokierunkowego. Pomimo ogromnego wysiłku zarówno rodziców, jak i zaangażowania wielu specjalistów, terapia postępuje wolno. Do zaburzeń neurorozwojowych zaliczamy: autyzm, mózgowe porażenie dziecięce, zespół Downa, zespół Aspergera, FAS.

Tu z pomocą przychodzi tlenoterapia hiperbaryczna. Jest ona doskonałym uzupełnieniem innych terapii, ponieważ wspomaga naturalne zdolności organizmu do regeneracji. Większość dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi musi stawić czoło nie tylko jednej chorobie, lecz także zmaga się ze współistniejącymi problemami zdrowotnymi.

Tlenoterapia hiperbaryczna poprzez dotlenienie mózgu, poprawę jego ukrwienia, pobudzenie uśpionych komórek, a także poprawę mikrokrążenia, a co za tym idzie – zwiększenie dostępności tlenu i substancji odżywczych, poprawia funkcjonowanie całego organizmu. Poprawa mikrokrążenia ma istotne znaczenie w świetle wyników badań naukowych, które wykazały, iż u wielu dzieci z autyzmem zmniejszony jest przepływ krwi w płatach skroniowych i czołowych, co przyczynia się do problemów w rozwoju mowy i kontaktach społecznych.

Tlen hiperbaryczny stymuluje także szpik kostny i inne narządy do produkcji komórek macierzystych (nawet 8-krotny wzrost ich ilości). Komórki macierzyste mają niezwykłe właściwości. Krążą z krwią po organizmie i osiedlają się tam, gdzie potrzebna jest intensywna regeneracja. Dzięki zdolności do przekształcania się w komórki tkanek, w których się osiedliły, komórki macierzyste odbudowują zniszczone i chore struktury.

Rozwój dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi w dużej mierze zależy od otoczenia i stałej opieki specjalistów. Działania rodziców i opiekunów skupiają się na wspomaganiu rozwoj, aby usprawnić codzienne funkcjonowanie swoich podopiecznych. Tlenoterapia w tych przypadkach jest świetną terapią wspierającą. Nie tylko powoduje poprawę napięcia mięśniowego, koordynacji i równowagi, usprawnia działanie układu trawiennego i immunologicznego, lecz przede wszystkim poprawia zdolności poznawcze.

Badania wykazały, że tlenoterapia hiperbaryczna przynosi poprawę w codziennym funkcjonowaniu dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi poprzez:

• polepszenie kontaktu wzrokowego,
  • polepszenie samokontroli,
  • zwiększenie interakcji z otoczeniem oraz umiejętności psychospołecznych,
  • zmniejszenie poziomu stresu: poprawę nastroju, zmniejszenie lękliwości i rozdrażnienia,
  • poprawę szybkości kojarzenia i reakcji, lepsze rozumienie i wykonywanie poleceń,
  • zwiększenie koncentracji i zaangażowania,
  • rozwój mowy: lepsze rozumienie, szybsze przyswajanie nowych słów,
  • rozwój naśladownictwa,
  • poprawę jakości snu.

Migrena i depresja

Mózg do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje bardzo dużej ilości tlenu. Tlenoterapia hiperbaryczna poprzez dotlenienie tkanki mózgowej i poprawę krążenia krwi, pomaga zwalczyć migrenowe bóle głowy i depresję. Tlen hiperbaryczny wzmaga także produkcję serotoniny. Ten neuroprzekaźnik reguluje m.in. sen, apetyt, potrzeby seksualne i zachowania impulsywne.

Dzięki temu, sesje w komorze hiperbarycznej poprawiają nastrój, dodają energii, zmniejszają lękliwość i drażliwość, co pomaga zwalczać nie tylko stany depresyjne. Takie „naładowanie baterii” może pomóc każdemu z nas inaczej spojrzeć na otaczający świat. Wypoczęci, otwarci i pozytywnie nastawieni do świata łatwiej poradzimy sobie z wszelkimi trudnościami, które są nieodzownym elementem życia codziennego.

Reumatyzm

Bardzo ogólne pojęcie, pod którym kryje się spora grupa chorób atakujących układ ruchu. Ich cechą charakterystyczną jest przewlekły i nawracający ból stawów. Do najczęściej występujących chorób reumatycznych należą: reumatoidalne zapalenie stawów, choroba zwyrodnieniowa stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, bóle pleców, szyi czy zapalenie ścięgien. Istnieje wiele czynników wywołujących reumatyzm. Są to między innymi: zaburzenia immunologiczne, czynniki genetyczne, współistnienie innych chorób jak na przykład szpiczak mnogi, a także nieleczone mikrourazy czy codzienne powtarzanie tej samej czynności przez wiele lat. Reumatyzmu nie da się niestety wyleczyć. Można jedynie spowolnić postęp choroby oraz leczyć jej objawy.

Głównym zadaniem podejmowanych terapii jest zmniejszenie bólu oraz poprawa sprawności, co znacząco wpływa na komfort życia chorych. W związku z tym, że z reumatyzmem nieodzownie związany jest stan zapalny, tlenoterapia hiperbaryczna jest bardzo dobrą metodą łagodzenia objawów choroby. Tlen hiperbaryczny nie tylko zmniejsza stan zapalny, ale także wpływa na polepszenie ukrwienia, zwiększenie przepływu substancji odżywczych, redukcję obrzęku, co przyspiesza proces regeneracji tkanek. Chociaż zmian w stawach nie da się odwrócić, tlenoterapia hiperbaryczna wspomaga przywrócenie sprawności oraz zmniejsza ból co istotnie wpływa na polepszenie jakości życia chorych.

Zobacz nasz cennik i umów się na sesję już teraz!